08 august, 2016

Aivar Lembit – Vaia sõnumitooja (2016)

Tänu Läti Henrikule ja ta kaaslastele on 13. sajand ja muistne vabadusvõitlus teema, mis ei anna eesti autoritele kuidagi rahu. Seiklustest ja rahvusromantikast on vahel eemale kirjutatud, kuid sellest kirjutusviisist lahti saada pole õieti võimalik. Lähiaastatest meenub Raivo Ruusi kaks romaani, aga eks ole veel Hvostovi näidend ning head ja kurja pilav „Malev“. (Kindlasti on veel seda ajaloolist ainest kunstiliselt käsitlevaid teoseid, aga hetkel ei torka pähe.) Nüüd on siis muidu lähiminevikust põnevikke kirjutav Lembit andnud omapoolse vaatenurga sellest muistsest ajast.

Eks 13. sajandi maarahva olemisest (olelusvõitlusest?) lugemine on paras piin – kui just mõnel autoril pole eesmärk alternatiivajalugu või splätterhorrorit luua –, sest on teada, et lõpptulemus on maarahva vaatenurgast jama ja morbiidne. Nii ka romaani peategelane, Vaiamaa (Vaiga) vanem Anno pole just roosiliste tulevikunägemustega – võitlema peab roomausulistega, aga arvatavalt tapetakse maha ja hea on, kui sugu jääb siiski kestma (eksole, geenid). Anno saatuse teeb segasemaks see, et romaani esimeses pooles laseb ta vangis olles end armastusest naiseihu vastu kristlikku abiellu ajada – mistõttu siis hilisemas vaenutegevuses Riia ja orduga saavad need kurjamid sellele ristimisele rõhuda ja Annos kõiksugu kõhklusi õhutada (sest ristitud vanem oleks hea kaupolaadne tööriist). Aga Anno, tema on kokkuvõtteks tõsine rahvuslane, mitte kollaborant, kes oma naha nimel on nõus alla heitma (ja nagu taanlaste ja ordu pingelise suhte tõttu selgub, on vale ristimine vaat et surmaotsus, kui teise võimu ristijate kätte satud – vaid vene vürstidel on maarahva kombestikust ükskõik, neile on tähtis eestlastelt vara omandamine). Anno on taarausuline, aga temasse on ristimisega torgitud naha alla kiuslikud nõelad, mis ei lase tal Meeme-suguseks berserk-võitlejaks muutuda – kuni muidugi olukorrani, kui kõik sillad on maha põlenud.

Autor pole loonud vaid muistset heroilist eluolu, nii on vaatluse all äsjaristitud Vaiamaa rahva laveerimine uue ja vana elukorralduse vahel (mis mõttes said kaks preestrit hävitada paarisaja pagana ees Taara kujud? Kuidas need lihtsalt suu töllakil vahtisid?). Lembit on tähelepanu pööranud Riia ja ordu intriigidele, et kuidas Eestimaa maarjamaastada. Kui järele mõelda, siis raamatu tegelased on üsna must-valged tüübid.

Olulisel kohal on ka eesti vanemate suhted vene vürstidega, kuid eks see ole vana jutt, et kui oleks satutud pikemaks ajaks vürstide mõju alla, oleks eestlaste saatuseks praeguseks kadunud või kaduv soome-ugri rahvakild. Ja eks ole sümpaatia taarausu suhtes – muidugi, võrdluses sellise ristiusustamisega. Kuigi Lembit toetub Henriku kroonikale, on ta jätnud endale ka kunstilist vabadust. Kui romaan algab umbkaudu 1219. aastaga, on romaani lõpetav Tartu piiramine 1224. aasta asemel pigem 1227. aastal (mandrieestlaste viimane kants kaotati, sest Vjatško ei osanud midagi tarka piiramistornidega peale hakata).

Kui romaani sisuline pool on nagu on, siis vormistamise asjus oleks paar etteheidet. Mõnes kohas on nimetuste puhul liigset suure algustähe kasutamist. Mõnes kohas häirib liigne hüüumärkide küllus, mis teeb vähe ettevaatlikuks – et milleks selline dramaatiline emotsionaalsus!? Suuremaks etteheiteks on aga, et autor võiks peatükkide siseselt teksti liigendada (tõepoolest, visuaalselt poleks see hull, kui tekstiosade vahel oleks... tühik), see hõlbustaks oluliselt lugemist. Hetkel jookseb tekst ühes jorus ning tegelaste ja tegevuspaikade vahetumise suhtes tuleb valvas olla – või muidu tabab veider üllatus, kui jutujorus algab korraga hoopis uus teema pihta jne. Aga muidugi, kui autorile on selline lähenemine põhjendatud ja oluline, siis las käia. (Takkajärgi selgub, et Lembiti kahe romaani lugemisel olin samuti nurisenud hüüumärkide ja teksti liigendamise asjus.)

„„Ära karda! Me pole ainukesed, meil on liitlasi meie võitluses ja Taara on meiega!“
„Sa nägid mis Hiiemäe Taarast sai? Preester lõi ta puruks oma mõõgaga, ja mitte midagi ei juhtunud, ei verd ega tuld, ei hakanud maa värisema ega pikne lööma. Jumal, kelle poole me palvetasime, oli ainult puust kuju. Ja küllap need teisedki on seda, kui juba Taara.“
„Ei,“ ütles Anno. „See, mille preester lõhkus, oli Taara kuju, aga mitte Taara ise. Tõeline Taara on hing ja peidab ennast meie südametes. Ta ei ole surnud, ta elab. Nad võivad ju täna viia Alo Riiga ristikooli, aga ta ei jää sinna kauaks.““ (lk 158)

„„Ärge olge rumalad!“ tuli järsku südamest kõmisev hüüatus meeste nõukoda pealt kuulava Hinge rinnast. „Mustkuued ainult ootavadki seda, et meid ükshaaval hävitada. Kui te seda teete, ei näe te enam ei oma lapsi ega oma naisi. Meile ei meeldikski enam selliste meeste naised olla. Kümme korda rohkem oleksin nõus valima surma ja väärikuse, kui taluma, kuidas mingi ilase pilguga mustkuub mind vahib ja käperdama hakkab! Tulge mõistusele, mehed! Ärge hüljake seda, mis meile kallis on! Ärge hüljake oma kodusid, ärge hüljake Taarat, kui te ei taha, et ka tema teist ära pööraks!““ (lk 176)

Kommentaare ei ole: